9.11.10

Kreahygge & æble crumble kage...


Der står klippe-klistre i min aftens tegn. Jeg er nemlig blevet inspireret af Rakels super gode og søde idé med en krea julekalender, så jeg har lokket en god kreativ veninde med på idéen. Tænk sig, det bliver en super god december måned fyldt med små hyggelige kreative pakker hver dag!

Indtil vi når december har jeg også fornøjelsen af at samle på kreaidéer, kigge i gemmerne, indkøbe til små kreaprojekter, klippe-kliste, kokkerere og syprojekter. Mere kan jeg desværre ikke røbe endnu. Og i bedste dogme stil har min veninde og jeg besluttet at kreationerne primært skal være ud fra hvad vi har i gemmerne (og der er meget!), så vi må kun indkøbe supplerende ting for max 100 kroner. Se, det kan virkelig sætte gang i kreativiteten.

Sjældent har jeg været så spændt og forventningsfuld i forhold til at december starter...


I min verden hører der altså også lidt lækkerier til kreahygge. Så jeg har bagt en af mine efterårs yndlingskager. Helt simpel og efter hukommelsen. Det er en bagt æblekage med crumble og kanelsukker på toppen. Uhm! Det er en af de der opskrifter der sender mig direkte tilbage i en tidslomme, hvor jeg med tømmermænd altid lavede den af nedfaldsæbler hjemme hos min efterskole veninde, hvor jeg i gymnasietiden var fast inventar i weekenderne. Men det er ikke kun minderne om en for længst svunden tid som gør den så go'...

Så her er opskriften...
Æbler (mange)
200 gram mel/havregyn
200 gram sukker
150 gram smør
Kanelsukker

Æblerne skrælles og skæres i små stykker, som lægges i et ildfast fad. I en skål æltes havregryn, mel, sukker og smør. Dejen smuldres over æblestykkerne og godt med kanelsukker drysses ovenpå. Kagen bages til den er gylden ovenpå (cirka en halv time) og serveres med (masser af) creme fraiche.

Opskriften passer til en stor lasagneform, hvor der skal skrælles æbler så de når næsten op til kanten af formen. Skal det være en mindre kage laves der bare tilsvarende mindre crumble dej.

Kan I alle have en skøn aften!


12 kommentarer:

  1. Sikke da nogle lækre papirer.. Ihh altså.
    Og lyder som en god ide med pakkekalender, glæder mig til der bliver tid til den slags i mit liv.

    Og tak for opskrift, den ser simpelthen så lækker ud,

    Fortsat god aften.

    SvarSlet
  2. Den æblekage ser dælme lækker ud! Og hvor hyggeligt med sådan en krea-kaldender!
    /Maria.
    http://hittehonesverden.blogspot.com/

    SvarSlet
  3. Tak i lige måde...

    Det ser ud til at blive en fantastisk aften.. Held og lykke med det.. Jeg glæder mig til at se hvad der kommer ud af sådan en aften...
    Lone

    SvarSlet
  4. Super ide med at bytte kreagaver med en veninde! Er spændt på at se, hvad I alt finder på:)
    og mums til kagen!

    SvarSlet
  5. Anne - Jeg kan næsten heller ikke gå forbi en af mine yndlingsbutikker uden lige at købe lidt REL papir, og så kommer der jo hurtigt et lille udvalg...
    Egentlig synes jeg heller ikke der er meget tid til det, men fordi jeg prioriterer det så højt finder jeg alligevel tiden. Men da jeg læste ville det også have været noget nær en umulighed op til jul.

    Maria - Den er virkelig også bare rigtig god! Især med uhørt store mængder creme fraiche... ;o) Jeg er også glad for at min veninde var nem at lokke med på idéen.

    Lone - Jeg må indrømme at det mest blev til at hygge blogge i aften, men 1½ gave blev det trods alt til. Men billeder må desværre vente til december når gaverne løbende bliver pakket op. :o)

    Anne - Jamen, det er simpelthen også enormt hyggeligt. Og så er det små overskuelige projekter. Æren for idéen er suverænt Rakels - jeg har bare grebet den. Pas på med kagen, den er vanedannende!

    SvarSlet
  6. Lækkert billede af alt det smukke papir! Og super hyggeligt du har lokket en veninde med på kalenderen. Det bliver da så hyggeligt for Jer :-)

    Tak for opskrift i øvrigt. Den vil jeg lave i weekenden, tror jeg. I weekenden er det nemlig ikke helt ulovligt at spise lidt kage ;-)

    SvarSlet
  7. Louise - Det er også rigtig fedt at have et godt krealager af papir, selvom det er de samme få mønstre som er favoritterne lige nu og derfor altid bliver brugt. Det er nemlig en super god idé Rakel kom med. :o)

    Jeg har godt set på din blog at du har gang i projekt overflødige graviditetskilo, men hvis du tager et højt fad med masser af æbler, så er andelen af crumble dej jo til at overse - og dermed sundere. Du kan også spare lidt på smør/margerinen og tilsætte lidt vand for at samle dejen. God fornøjelse med bagningen!

    SvarSlet
  8. Sikke en hyggelig ide at lave pakkekalender med din veninde....det gad jeg sørme også godt, men jeg er altså lidt tilbageholdende med at springe ud i de der pakkekalendre i år - går jo her og kan føde hva tid det skal være...så jeg aner ikke på hvilket niveau min krea-energi kommer til at ligge i år:-)

    MUMS den æblekage ser laber ud...den er straks nedfældet og skal laves i aften...no doubt!!!

    Tak fordi du gad dele..:-)

    Kh. Malene

    SvarSlet
  9. det ser hyggeligt ud og LÆKKER kage, jeg elsker også æblekage :)

    SvarSlet
  10. Malene - Jeg kan sørme godt forstå at du ikke springer ud i større projekter lige nu hvor lillebror er på trapperne! Fik du lavet kagen?

    Marolle - Ud over smagen er det gode ved den her kage også, at den er perfekt til æbler som trænger til at blive spist og nedfaldsæbler. Æblekager & kanel i alle afskygninger er altså også yndlings ved mig. :o)

    SvarSlet
  11. Uhm Maiken, har lavet kagen til familien i dag. Den er nem. Og god!! :-)
    God weekend!

    SvarSlet
  12. Hej Louise. Dejligt at kagen også vækker glæde hjemme hos jer. Også go' weekend til dig. M

    SvarSlet