21.1.13

Dukke vinterdragt


Det er ikke kun os som piv-fryser i disse dage. Dukkelise har også rustet sig til kulden med en dejlig lun vinter flyverdragt, som dukkemor Agnes fik i julegave. Farven pink er udelukkende valgt for at score billige point ved husets dukkemødre, og det virkede! Men jeg synes nu også det gør sig ret godt.

Mønstret er fra en dukkebog af Anne Grethe Gaaserud, som har lavet nogle ganske fine bøger med dukketøj. Bøgerne er skrevet på norsk, så det kræver lidt ordgætteri indimellem. Med en stilmæssig opgradering når det kommer til stofvalg, så kan bogen varmt anbefales, hvis babyborn plastic æstetikken skal højnes lidt og dukkegarderoben udvides. Dukke Idas garderobe er i øvrigt også baseret på mønstre fra bøgerne af Gaaserud. Selvom det både er småt og tidskrævende at sy, så er det en ren fornøjelse at se dukketøjet flittigt brugt i leg. :)







14 kommentarer:

  1. Jeg har stadig minder om det dukketøj som min storesøster strikkede til min dukke. Jeg var SÅ glad for det. Jeg kan stadig huske hvordan de forskellige dele så ud (det kan hun ikke).
    En del af glæden var nok at hun havde brugt tid til at lave noget til mig.
    Så det er guld værd med sådan en gave.
    :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det sødt. Jeg vil være heldig, hvis pigerne får det på samme måde. :)

      Fine hjemmelavede gaver er også noget som gør stort indtryk på mig, da der netop er langt så meget tid og omtanke i gaverne.

      Slet
  2. Nej, hvor er du altså dygtig til det dér! Hm - jeg tror lige det kræver noget øvelse inden jeg skal kaste mig ud i sådan et lillebitte projekt med så mange detaljer:-) Virkelig fint.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Christina. Mange af mønstrene er altså rigtig nemme selvom det er små mønsterdele. Det der drillede mig mest var fødderne og jeg har da også en enkelt helligdag, som jeg lige skal have rettet op på med lidt eftersyning i hånden.

      Du er jo godt i gang med dukketøjet, så du kan sagtens kaste dig ud i mere. :)

      Slet
  3. Wauw, er endnu engang vildt imponeret over dine kreative evner - flotte detaljer og billeder :) Kh Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg rødmer da næsten, tak. :) Det er rigtig svært at tage pæne billeder af en plasticdukke, så jeg er meget glad for din kommentar.

      Slet
  4. Hvis bare jeg var bedre til at sy, så måtte jeg lave sådan en til Albertes dukke. Synes jo næsten det er synd for dukkebarnet når hun bliver hivet ud uden tøj på i disse dage ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, jamen det er da også synd for Albertes dukke. :D

      Men som sagt så er mange af mønstrene altså rigtig nemme, så du kan nemt kaste dig ud i det. :)

      Slet
  5. Årh den er cute! Jeg prøver virkelig at sælge dukkelegen herhjemme, men tror Merles største drøm er en lyserød bil :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. :) Dukker hitter stort hos begge piger herhjemme, så derfor er det også sjovt at lave ting til dukken, som flittigt bliver brugt. Hvis ikke Merle er interesseret dukker, så er det da også omsonst at bruge kreatiden på lige dét. :)

      Slet
  6. Jeg er imponeret, det er så omhyggeligt syet. Nu må Lise og Ida også snart have en strikket trøje og bukser :-)
    k mor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak mor. Det er et stort kompliment fra en garvet syerske. :)

      Det vil være dejligt med et par lune bluser til dukkerne. Sidste kopimaskine jeg kom forbi var i udu, så jeg arbejder videre på sagen med at kopiere mønsteret. :)

      Slet
    2. Jeg lånte bogen på bib i går, og er snart færdig med en trøje :-)

      Slet
    3. Det lyder rigtig godt. Sikke effektiv du er! :-)

      Slet